Co musí umět virtuální asistentka / asistent?
Virtuální asistent musí umět :
-
Používat alespoň základní online nástroje
-
Nastavit si hranice
-
Znát své silné a slabé stránky
-
Stanovit si cíle, kterých chce dosáhnout (viz.níže virtuální asistent a cena služeb)
-
Znát podnikatelské základy a alespoň pár základních výrazů z marketingu
-
Umět své služby virtuálního asistenta také prodat
Říká se,... ,,když chceš změnit svůj život, musíš začít dělat něco jinak"
Znát své silné a slabé stránky
Všichni virtuální asistenti by měli znát své silné a slabé stránky.
Umět včas reagovat na příležitost a předvídat možné hrozby. S tím vším pomůže SWOT analýza.
Umět si nastavit hranice
Možnost pracovat odkudkoli, je jednou z výhod, kterou prací virtuálního asistenta získáte. Ale ...tahle práce není jen o boření hranic. Také o jejich nastavení.
S výhodami totiž přichází i velká odpovědnost.
Vím, že máte povinnosti. My všichni je máme.
Je třeba si umět nastavit hranice, protože vaše okolí bude z nějakého důvodu přesvědčeno, že když jste doma, ...není přeci problém skočit na poštu, upéct dětem do školy domácí sušenky, namísto těch kupovaných, nebo vyzvednout sako z čistírny.
Pokud jste na druhém konci světa, ...že zaskočit příteli do Hard Rock Café pro sběratelský pin a tričko, není zas takový problém.
Pokud si teď někoho z vás říká...,,ale Markét, ty ostatní věci se samy neudělají" musím souhlasit.
Pokud je ale budete dělat všechny, pak nejste virtuální asistent na plný úvazek, ale na částečný. Upřednostňujete strkat sušenky do trouby, namísto vydělávání peněz. Pokud to takhle chcete, dělejte to tak. Ale nemůžete mít všechno.
Musíte přestat věřit nesmyslům, že můžete vést takový život a ještě vydělávat miliony.
BUĎ čas trávíte prací na příležitostných laciných úkolech, NEBO rozvojem své vlastní firmy.
,,Když říkáte ano jedné věci, znamená to,
že říkáte NE nějaké jiné."
Můžete najít zlatou střední cestu. Abyste měli čas na všechno, co je pro vás důležité a ještě si vydělali. Je třeba ale svému okolí vysvětlit, že sice není problém podlít oběd v troubě a hodit další várku prádla i když jste ,,v práci" ale pošta a čistírna musí počkat.
Vždycky je to buď a nebo.
Virtuální asistent musí umět pracovat chytře a stanovit si cíle
Čím míň času chcete trávit prací, o to víc byste toho měli zvládnout ?
To je zastaralá rada!
Stačí vydělat víc.
POZOR... víc vydělat, neznamená, pracovat víc, ale líp.
Neznamená to, pracovat těžce, ale CHYTŘE!
Pokud jste placeni za dovednosti, NE za čas, který prací trávíte, pak máte svobody a volného času na rozdávání.
A když už je třeba pracovat, pak zvýšit produktivitu práce neznamená, se víc nadřít.
Zapojte do práce nástroje, které vám s úkoly pomohou.
Možná chvilku zabere, než se s nimi naučíte pracovat, ale v budoucnu vám ušetří spoustu starostí, času i energie a pomůžou vydělat víc peněz.
Obětovat nějaký ten čas, abyste v budoucnu měli VÍC času, za to stojí
Např. když propojíte Asanu s kalendářem Google, úkoly které s klienty do Asany vkládáte, se do kalendáře samy zapisují.
Automaticky se aktualizují ve sdíleném kalendáři vašeho klienta i jeho kolegů.
Nebo, ...zatímco se příspěvky na firemní Facebook, Instagram a Twitter, které jste si šikovně naplánovali během hodinky na celý měsíc dopředu, samy publikují, vy můžete dělat něco úplně jiného. Třeba zákaznickou podporu na emailu pro jiné 4 klienty najednou. Ale to je jen škrábnutí po povrchu.
Stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout
Začněte tím, kde chcete být za rok...
pak si stanovte milníky ...za půl roku ...a za 3 měsíce. A po 3 měsících se ujistěte, že se ke svému cíli přibližujete. (Třeba podle toho, kolik klientů se na vás týdně obrací.)
Pokud ne, neztrácejte čas a změňte způsob, jakým to děláte.
Potřebujete umět zacházet alespoň se základními online nástroji
Není třeba panikařit. Pokud umíte s Wordem a Excellem... pak umíte i s Office 365.
Pokud umíte otevřít složku v počítači, pak snadno zvládnete úložiště, které vám umožní sdílení souborů, jako je Google Drive a Dropbox.
Ani s nástroji, které vám pomohou komunikovat s klienty a jejich spolupracovníky, jako je Asana, Trello, nebo Monday, není zacházení nijak náročné.
Potřebujete si ochočit nástroje, které vám pomohou, vaše služby prodat.
( NÁVOD Jak použít nástroje k prodeji služeb virtuálního asistenta )
A také se postarat o vlastní webovou stránku , abyste za to nemuseli nikomu pravidelně platit a soustavně finančně krvácet.
A na konec... možná pro vás tato informace nebude překvapením,... ale umět služby poskytnout, je jen 50% úspěchu.
Druhá polovina je, služby také prodat
Když jste virtuální asistent, tak jste podnikatel v oblasti služeb. Stejně... jako je někdo restauratér, nebo výživový poradce.
Nezáleží, že jste jako Office Manager zářili v něčí firmě posledních 10 let.
Největší výzva, která před vámi stojí
je, vzít znalosti, zkušenosti a dovednosti které máte... a přenést je ze světa zaměstnanců do světa podnikatelského.
A tyhle dva světy dělí jediná věc.... a tou je makreting. Umět ty své služby... ať už si zvolíte kterékoli... prodat.
Neděste se. Nic jako talent na podnikání neexistuje. Chce to jen změnit zaměstnanecké myšlení, kterému nás učili už od dětství... na myšlení podnikatelské.
Jak?
Nepřemýšlet způsobem, kdo mi dá práci...ale
ZAČÍT si klást podnikatelské otázky.
Jak přivést zákazníky, do té mojí provozovny? ( Byť je to ta vaše virtuální ,,kancelář")
Potřebujete mít nezaměnitelnou konkurenční výhodu...
a fungující prodejní strategii. Zkrátka, dobrý plán, jak získat takové klienty, jaké chcete.
Prvním krokem je, správně se rozhodnout, jaké služby budete nabízet
,,Základ úspěchu je v tom, prodávat to, co chtějí lidé koupit,
ne hledat, kdo koupí to, co vy chcete prodávat"
Co musí umět virtuální asistent a proč?
1) Virtuální asistent musí mít přehled o oboru, na který se chcete zaměřit.
Nemůžete vědět všechno o všem. To je naprosto v pořádku. Ale odvětví, na které se chcete zaměřit, byste měli znát, jako své boty.
Ať už stavíte na svých zájmech, koníčcích, pracovních zkušenostech, nebo základech ze školy, věnujte se tomu, co vás opravdu zajímá a baví. Pak se totiž budete zlepšovat a rozvíjet naprosto přirozeně a budete si to užívat.
Zaměřte se na firmy spojené se zdravým životním stylem, módou, uměním, sportem...důležité je, abyste k oboru měli vztah.
2) Virtuální Asistent by měl MYSLET jako podnikatel
Nikdo jsme se jako podnikatel nenarodili. Ve školách nás tak myslet neučí. Spíš naopak. Učí nás plnit rozkazy. Proto se každý z nás takovému myšlení musel naučit.
I když si to lidé často neuvědomují, umět myslet jako podnikatel, je jedna z největších přidaných hodnot, jakou můžete této práci dát.
Je to výhoda, kterou žádný zaměstnanec nemůže nabídnout. Sami totiž denně řešíte podobné věci, jako vaši klienti. Takže k nim máte mnohem blíž.
Být virtuálním asistentem je služba, jako každá jiná
Máte odpovědnost za stejné věci, jako když byste si otevřeli třeba salon krásy, yogové studio, nebo účetní firmu...
Proto vidíte zadané úkoly v širších souvislostech a to vám dává možnost, plnit je tisíckrát lépe, než obyčejný zaměstananec korporátu, nebo agentury.
Lidé se zaměstnaneckým myšlením... ti hledají, kdo jim DÁ práci ...mezi inzeráty na pracovních portálech, na sociálních sítích... v agenturách.
To jsou zaměstnanci ... jen bez nejlepších zaměstnaneckých výhod.
VY... jako budoucí ÚSPĚŠNÝ PODNIKATEL, řešíte, jak ZÍSKAT zákazníky, jak si je udržet i jak jim přinést co nejlepší výsledky.
V tom je i vaše největší konkurenční výhoda. Takže... začněte myslet jako podnikatel.
Pokud jste si i vy říkali, ,, Chci být virtuální asistentm, ale kde najít takovou práci?...
...PAK MÁ VAŠE MINULOST nad vámi stále ještě MOC!
Už jste viděli podnikatele, jak si hledá práci?
Tak podnikání nefunguje. Vím, že to tak nějak tušíte. Jinak byste tu totiž nebyli.
Takhle uvažovat není známka slabosti... Každý, kdo strávil celý život ve škole a zaměstnání, je ZVYKLÝ takhle přemýšlet.
Nepřehodí v mozku výhybku jen tak.
I podnikatelskému myšlení je třeba se naučit
Nic jako podnikatelské buňky neexistuje. Je to jen cvik. Jen další dovednost.
Začněte myslet jako podnikatel, ne jako zaměstnanec. V ten okamžik už máte náskok.
Nikdo vám nebude říkat, co máte dělat
Pokud ano, pak je něco špatně.
Vy rozhodujete o tom, kolik klientů máte, KDY je máte a jací klienti to jsou.
Pokud se spoléháte, že vám klienty někdo přivede, pak svoje podnikání a SVOU budoucnost vkládáte do rukou někoho jiného.
Pak pracujete pro někoho jiného... i když máte živnostňák a rizika a důsledky jeho neúspěchů si nesete vy.
Nedržíte v rukou otěže, ale praktikujete čekám a doufám strategii.
Nikdo vám neurčuje, kolik můžete mít na výplatní pásce
Strop si určujete vy, ne někdo jiný. Cena, množství práce, čas.
To všehno jsou jen VAŠE rozhodnutí, i vaše zodpovědnost.
Proto potřebujete znát něco málo podnikatelských základů, abyste věděli, co a jak.
Potřebujete vědět, jak přijímat a vydávat faktury. Co je třeba evidovat. Prostě nudné věci okolo podnikatelského papírování. Abyste si mohli nechat za své služby zaplatit.
V IDEÁLNÍM SVĚTĚ by stačilo, pořídit si webovou stránku a....čáry máry fuk... kouzlo je hotovo.
Ale ve skutečnosti to nestačí.
Bylo by to stejné, jako pořídit si mobil, ale požívat na něm jen jediné tlačítko. Tak se nikam nedovoláte.
Potřebujete, aby se o ní lidé také dozvěděli. A k tomu slouží právě sociální sítě, email, nebo Google.
Když víte JAK, je to snadné.
Například já... se za svými zákazníky nehoním. Když se uvolní dotatek místa v kurzu, zkrátka stisknu klávesu enter a je to. Prázdné místo se zaplní.
Vy to můžete dělat stejně. TO je systém, který v tréninku učím.
Abyste měli dostatek zákazníků, když je potřebujete.
50% úšpěchu je vaše služba
50% zákazníci
3) Můžete se naučit zacházet se sociálními sítěmi
jako je Facebook, Pinterest, Instagram nebo Twitter.
Jen na Facebooku je denně aktivních 1,5 miliardy lidí. V průměru na něm lidé stráví 35 minut každý den.
A jak víme ze studentských let...nejlepší party je ta, na které jsou ti správní lidé.
Sociální sítě mají v dnešní době větší publikum, nežli televize a rádio dohromady. Lidé na nich také v průměru stráví stále více času. Proto jsou nejlepším místem, kde potkat právě ty lidi, které chcete.
A tudíž... pro vás nejlepší cestou, jak získávat nové klienty. Když s nimi umíte správně zacházet, mohou pro vás být NEJVĚTŠÍM zdrojem zákazníků, bez jakékoliv placené inzerce.
No...a když už se to umíte, tak proč to nenabídnout, jako další ze služeb, když ji firmy tak dobře platí :)
Sice chvilku trvá, než to člověk zvládne na jedničku, ale je to pohodlnější, spolehlivější, rychlejší a hlavně účinnější cesta, než rozdávat vizitky na podnikatelských akcích a čekat, jestli se vám někdo ozve.
4) Můžete se naučit pracovat s emailem
Víte, proč tolik firem používá email k prodeji zboží a služeb?
Za každý 1 dolar, který vložíte do emailové kampaně, můžete očekávat 32 dolarů zpět. ( To je statistický průměr.)
Slušné číslo, ne?
A přesto... nepředpokládám, že jste na mých stránkách proto, že chcete být JEN průměrní ;)
ANO. Můžete dělat newslettery a umět pracovat s nástroji jako je Mailchimp, nebo MAd MImi a MailerLite
ale, důležité je... JAK je používáte.
Vy ...můžete umět proměnit pár řádků obyčejného emailu na dechberoucí, ANO říkající kouzelnou formuli, která vydělá firmám statisíce.
5) Nástroje k práci online
Ať už je to vyhledávání informací na internetu, administrativa, správa firemních facebookových stránek, nebo zákaznická podpora, budete muset ovládnout nástroje, které vám práci na dálku umožní.
Řadu z nich možná znáte. Skype i Google Dokumenty často používáme i v osobním životě. Pokud ale umíte pouze s Excellem a Wordem, i tak máte slušný základ. Ty ostatní nejsou o moc náročnější.
6) Starat se o svou webovou stránku.
Abystete si ji uměli upravit pokaždé, když chcete.
Abyste z ní uměli poznat, kolik k vám přivádí klientů. A abyste věděli, co z toho, co děláte, funguje nejlépe a co ne. Abyste poznali, když děláte něco správně a také, když děláte něco špatně. A jak to vylepšit.
7) Umět správně zkombinovat služby, které budete nabízet
Mít představu, že budete nabízet administrativu, budete mít hromadu volna a přesto se u vás dveře netrhnou, je nereálná a v dlouhodobém horizontu neudržitelná. Protože...
Administrativa se neudělá sama. Tu si musíte... jak se říká, vysedět.
Jestli se chcete zaměřit pouze na firmy, které se snaží touhle cestou ušetřit, budou šetřit i na vás.
Jestli se chcete stát virtuálním asistentem, abyste měli víc peněz a volného času, pak je dobré být efektivní. To znamená dělat to, co vám zabere nejméně času a přinese co nejvíc peněz.
Abyste mohli zbytek dne, nebo týdne věnovat tomu, co dává vašemu životu smysl.
Můžete však zkombinovat nabídku služeb tak, aby dokonale vyhovovala vašim zákazníkům i vám a vnesla NO STRESS faktor a,,balanc" i do vaší peněženky. (Jak vytvářet balíčky služeb, které se dobře prodávají)
Co tím mám na mysli...
Například pokud hodláte nabízet pouze přepisy textů a nemáte jiné dovednosti, pak je vaší konkurencí
- Každý, kdo se přepisy textů a korekturami živí už od nepaměti... takže budete další z mnoha
- každá klasická asistentka v zemi
- každý příbuzný, známý i známá známého vašeho potenciálního klienta
- a v poslední řadě... všechny ostatní virtuální asistentky, které nabízejí to samé, za mizerné peníze a moc se jim nedaří (i když to nerady přiznávají)
Promyslete si...
PROČ by podnikatelé měli dát přednost právě vám, před všemi těmi výše uvedenými možnostmi, které mají a navíc, které většinou dobře znají?
PROČ by se měl někdo obrátit na vás, namísto sousedovu manželku na mateřské, která umí to, co vy, ale kterou zná alespoň od vidění?
Jak byste volili VY, na jejich místě?
Lidé nedělají nic bezdůvodně. A podnikatelé už vůbec ne
Potřebují důvod.
Váš bude ten, že oboru rozumíte. Že o něm hodně víte.
Rozdíl mezi vámi a ostatními totiž je...
být pro firmy LEPŠÍM řešením, než klasický asistent,
NE jen levnějším.
Proto, když zkombinujete přepisy textu s nějakou další službou, kterou vaše cílová skupina potřebuje, dobře zaplatí, ale vás bude stát méně času a úsilí, pak máte namířeno nejkratší cestou k cíli.
8) Můžete k získání zákazníků využít vlastní blog, video, nebo se staňte hostem na blogu někoho z branže. Nezaléží na tom, jaká je vaše specializace. Občas budete musíte dát světu vědět o tom, co umíte. A článek je v tomto případě nejlepší způsob.
9) Využívat placenou reklamu. Upozornit na sebe a služby, které nabízíte, není v dnešní době vůbec lehké. Můžete využívat networking o sto šest, ale to, co jinak trvá budovat měsíce a roky, s placenou reklamou např. na Facebooku zvládnete 1000x rychleji.
Když s ní umíte správně zacházet, dokážete oslovit ty správné klienty za halířové částky. Za stovku s přehledem 1000 lidí. To by se vám na podnikatelské akci, na které strávíte celý den a ještě zaplatíte 500,- za vstup, určitě nepodařilo.
A zase... když už to umíte, tak proč si za to nenechat slušně zaplatit? Firmy ve facebookové reklamě utrácejí miliony.
Proč by nemohl být jeden z nich váš? ;)
Abyste mohli začít pracovat na volné noze...