Jak počítat ROI ze sociálních sítí
Máte firemní Facebook, ale na vašich tržbách a bankovním účtu se to nijak neprojevuje?
Možná, že to, čím tam trávíte tolik času a co vás tojí tolik úsilí, ve skutečnosti vůbec nefunguje.
Takhle spočítáte návratnost investice (ROI) z firemních sociálních sítí
Co to je ROI
Oficiální definice / význam roi: Je to poměr mezi vydělanými a investovanými penězi. Ukazuje zisk v procentech z investované částky.
Návratnost investice do sociálních sítí je v podstatě to, co získáte z času, zdrojů a energie, které jste do sociálních sítí vložili.
Protože... vy i já dobře víme, že nemáte firemní Facebook kvůli tomu, že nevíte, co dělat za dlouhých zimních večerů, ale proto, abyste dosáhli jasně definovaného obchodního cíle. Prodat víc toho, co nabízíte.
Nezáleží, jestli jste si jako hlavní úkol Facebooku stanovili šíření povědomí o vaší firmě, nebo máte fb skupinu pro získání vyšší důvěry a loajality k vaší značce. Všechny tyhle věci se vždycky projeví na zisku.
Abyste mohli vypočítat návratnost investice ( dobrali se co je ROI ) a tím i dopad své práce na celou firmu, měříme čtyři základní cíle.
Mohou to být:
- organické ROI
- návratnost investice do reklamy
- přihlášení k odběru
- a návštěvy eshopu, nebo kamenného obchodu
Organické ROI
Organické ROI ze sociálních sítí, je ROI bez použití placené reklamy. Nejvhodnější způsob, jak měřit organické ROI, jsou slevy promo akce, nebo kupony, použité při placení, nebo z přivedení potencionálních zákazníků prostřednictvím obsahu.Můžete k tomu využít slevy, akce, či nejrůznější kupony.
Pokud chcete měřit organickou návratnost investice pro každou ze sociálních sítí zvlášť, můžete na každém kanálu sdílet třeba jiné propagační kupony.
Například můžete použít slevový kód SALE1 ve vašem profilu na Facebooku, SALE2 ve vašem profilu na Instagramu a SALE3 na Twitteru, abyste zjistili, který kód se při platbě používá častěji.
Chcete-li změřit hodnotu každé transakce, vydělíte celkový příjem generovaný zákazníky, kteří použili konkrétní slevový kód a vydělíte počtem fanoušků nebo sledujících pro daný sociální profil.
Zisk z kuponů : počtem fanoušků = zisk z jednoho fanouška
Návratnost investice do reklamy
Návratnost investice do reklamy vám pomůže určit, jak se vašim reklamám na soc. sítích daří. Jestli byste měli zvýšit rozpočet pro jejich úspěšnost, nebo je zastavit.
Chcete-li měřit Návratnost investice do reklamy, odečtete náklady na reklamu od zisku a vydělíte náklady.
Zisk - náklady : náklady = návratnost investice do reklamy
Pokud provozujete reklamy na sociálních sítích jako fb a Instagram, abyste podpořili online prodej, instalujete pixel facebooku na své webové stránky a nastavíte sledování konverzí.
U kamenných prodejen je to o něco složitější.
Facebooku a instagram vám umožňují měřit i offline konverze, ale musíte od zákazníků získat nějaké osobní informace.
Prodejny to dokážou různými způsoby. Některé firmy... třeba kavárny, budou při každé transakci používat karty odměn, které po konzumaci určitého počtu nápojů nabízejí slevy.
Jiní to řeší například digitálními s účtenkami, kdy je třeba, aby kupující při nákupu zadal svou emailovou adresu a mohl tak obdržet fakturu emailem.
Řešení můžete také různě kombinovat.
Spojit třeba:
- registrace kupónu
- věrnostní programy
- průzkumy
- soutěže a tak podobně
Tyto údaje se musí zpracovat do formátu .csv... to je stejný formát, jako když exportuje Mailchimpové údaje a jednoduše nahrát do facebooku.
ROI Přihlášení k odběru newsletteru
Newslettery mohou být skvělou cestou k přivádění zákazníků, jak do elektronických, tak kamenných obchodů.
To už je ale znáte. Pokud například chcete pro vaši firmu generovat více potencionálních zákazníků, můžete nabídnout Lead Magnet... třeba bezplatný e-book atd. na sociálních sítích, výměnou za kontaktní informace uživatelů.
ROI Návštěvy obchodu
Dalším obchodním cílem mohou být návštěvy eshopu stejně, jako kamenné prodejny.
Návštěvy obchodu jsou vrcholným výsledkem vašeho úsilí na sociálních sítích.
Umožňují tak firmám například cílit reklamy na zákazníky, kteří pravděpodobně navštíví obchod v určité vzdálenosti od místa, kde se právě nacházejí.
Kromě zvýšení prodejů, mohu s návštěvou obchodu pomoci vaší firmě získat recenze, optimalizovat uživatelské rozhraní, identifikovat problémy a td.
Přesně změříte, kolik uskutečněných prodejů proběhlo díky vaší správě...například facebookové stránky.
Každý měsíc by vám měl váš správce sociální sítě / virtuální asistent podávat report, jak si vaše ROI ze soc sítí vede.
Stejně tak, pokud si na tyto texty najímáte copywritera... tak každý, alespoň průměrný copyriter by vám měl tyto přehledy podat. Abyste věděli, jakým způsobem se jeho texty podílí na úspěšnosti vaší firmy.
Pokud se vás kdokoli snaží přesvědčit, že účel sociálních sítí je jiný, než výše jmenované, je to známka toho, že buď ani netuší jak se soc. sítě spravují, nebo neumí žádné ROI ze sítě vygenerovat. Pak je na čase takového člověka RYCHLE vyměnit. Protože každým dnem tak vaši firmu připravuje o peníze.
Vy můžete hodnotit a měřit i podrobnosti, jako je úspěšnost jednotlivých odkazů např. na články, ve vašich příspěvcích na Facebooku, úspěšnost Newsletteru i jednotlivých reklamních kampaní.
Tyto údaje pak najdete v Google Analytics zde. Ale to už je zase jiný příběh :)
Články, které zajímají ostatní čtenáře: