Standardní pracovní postupy pro virtuální asistenty

23.11.2021 13:45

Co to je SOP, neboli standardní pracovní postup?

 

Standart Operating Procedures ( zkráceně SOP) neboli standartní pracovní postup je zanamenání pracovního postupu po menších, stravitelných a snadno napodobitelných krocích.

Jeho účelem je, ukázat, jak udělat to, co se udělat má, lidem na různých pozicích i s rozličnou odpovědností.

 

 

Proč je sepsání standardních pracovních postupů ( SOP ) důležité a jak vám pomůže?

 

Pomáhá zaznamenat rutinní činnosti tak, tak aby byly snadno pochopitelné a bylo možné je bez obav svěřit v podstatě komukoli. Zaručí se tak vždy totožný výstup, na jaký byli ve firmě zvyklí.

 

 

Příklady standardních pracovních postupů

 

Nejběžnějším zaznamenaným pracovním postupem, který známe z běžného života určitě všichni, je obyčejný kuchyňský recept.

Ve fremním prostředí existují SOP stovky. Jak pro velké firmy, tak pro malé podniky. Např. standardní provozní postup pro úklidové služby, standardní provozní postup restaurace, standardní operační postup BOZP, i policie má svoje standardní operační postupy.

SOP zajišťují, aby byly splněny požadavky výroby, zajištěna bezpečnost, aby bylo zajištěno dodržení norem...

a nebo, což bude tak trochu případ virtuálního asistenta,... slouží k tréninku pracovních sil :)

 

Sofistikovanější firmy mají celé kuchařky takových firemních receptů a zpracovávají je i uchovávají v nástrojích, které jim je pomáhají jak vytvářet, tak distribuovat přesně k těm lidem, ke kterým dorazit mají.

Ale o nástrojích až za chvilku :)

 

Jak vytvořit standardní pracovní postup

 

Standardní pracovní postupy mohou být zaznamenány jak písemně, tak prostřednictvím videa, příp. kombinací obojího.

Všechny firmy mají procedury, které se opakují denně, týdně nebo měsíčně. I vaše firma je bude mít.

( Stáhněte si procedurní plánovač pro Virtuální asistenty )

 

 

1) Začněte od konce.

Tím, co je výsledkem, nebo cílem postupu. Podle cíle postup pojmenujte.

 

2) Při klientském briefu projděte podrobnosti.

Stejně jako v offline světě... když nastoupíte jako asistent do nové firmy, někdo vás tam provede. Seznámí vás s lidmi, se kterými budete spolupracovat a pak vám řekne...,, tohle bude tvoje místo, tohle budeš dělat. Takhle jsme to dělali doposud a takhle chceme, abys to dělal/a i ty."
To ...tohle budeš dělat. Takhle jsme to dělali doposud a takhle chceme, abys to dělal/a i ty proběhne i při klientském briefu.
Takže nemusíte mít obavy. Každá firma, byť v rámcu jednoho oboru, si dělá věci po svém. Každá po vás bude chtít něco trochu jiného.
Na základě briefu...

 

 

3) Zvolte nejvhodnější podobu SOP

 

Hierarchické kroky

Číslované kroky dále rozdělené do dílčích krůčků. Vhodné, pokud je při procesu třeba dělat rozhodnutí.

Tímto způsobem probíhají i tréninky VA Akademie.  Vybíráte trénink podle toho, co je vaším cílem. Při tréninku vás pak osobně provádím jednotlivými kroky i krůčky tak, abyste cíle dosáhli :)

standardní operační postupy

 

Jednoduché kroky

Obyčejný číslovaný, nebo odrážkový dokument. Vhodné pro jednoduché úkoly.

KE STAŽENÍ...

Šablona standardního pracovního postupu zdarma pdf

 

Myšlenková mapa / diagram

 

Vhodné u složitějších projektů a postupů s různými variacemi výsledku. Jako vhodný nástroj můžete použít Coggle. Umožní vám vizualizovat všechny kroky projektu a propojit jak dokumenty, obrazovou část tak i video.

standard operating procedures

Diagram s variacemi výsledku

 

mind mapa standartní pracovní postupy

Myšlenková mapa pracovního postupu

 

 

 

Standardní pracovní postupy software

 

Existují nástroje, které umožňují vytvářet celé databáze pracovních postupů používaných v rámci firmy. Jsou placené, ale ty si vy řídit nemusíte. Jen je dobré, abyste o nich věděli.

Pro tvorbu standardních operačních procedur můžete ale použít i obyčejnou Asanu. Vytvořit v ní jednoduchý tahák / Checklist který snadno vyexportujete a kdokoli jej může importovat do vlastní Asany.

Standardní operační postup app

Go Canvas je alternativa pro ty z vás, kdo ocení i aplikaci do telefonu.

standardní operační procedury software

Čtenáři tohoto článku čtou také:

Jak se připravit a jak provést klientský brief

 

Markéta Bouhaniková virtuální asistentka

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

E-BOOK ZDARMA

Jak se stát

virtuálním asistentem

 

 

Přivýdělek z domova
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ZDARMA KE STAŽENÍ:
 
 
 
Slovníček pro virtuální asistenty
Stačí zadat e-mail, kam ho máme poslat.
Můžete si ho, pokud chcete, také zakoupit za 20,-. V tom případě nás kontaktujte emailem.